vrijdag 19 december 2014

Chromecast

Ik heb enkele weken geleden een Chromecast aan mijn tv gehangen. Een wat, zeg je? Een Chromecast: dat is de naam van een handig klein apparaatje dat door Google is ontwikkeld en waarmee je beeld en geluid vanaf je computer, je tablet of je smartphone naar je tv kunt streamen. En dat zonder gehannes met kabeltjes.

Zo kan ik nu bijvoorbeeld vanuit mijn luie zetel YouTube-filmpjes op mijn tv bekijken, of samen met mijn huisgenoten genieten van de foto’s en video’s die op mijn smartphone staan (maar dat laatste kan ook zonder de Chromecast, bijvoorbeeld via DLNA naar mijn Telenet-digicorder). Let wel: mijn tv is een simpele tv, geen smart-tv waar je apps op kunt installeren.

De Chromecast

De Chromecast is een klein toestelletje dat er een beetje uitziet als een grote memorystick met een HDMI-aansluiting. Je sluit het direct aan op een vrije HDMI-ingang op je tv-toestel. Voor de stroomvoorziening heb je twee mogelijkheden: via de meegeleverde netadapter of via de meegeleverde USB-kabel, die je in een vrije USB-aansluiting van je tv plugt. Dat laatste is natuurlijk het handigst: dan heb je geen extra stopcontact nodig en dan staat je Chromecast automatisch uit wanneer je tv uit (of in stand-by) staat.

Eenmaal aangesloten moet je het hebbedingetje nog installeren. Dat komt er gewoon op neer dat je het een naam geeft en dat je ermee inlogt op je wifi-netwerk. Dat installeren doe je via je computer, tablet of smartphone, want het toestel heeft natuurlijk geen toetsenbord, en er wordt ook geen afstandsbediening meegeleverd. Als afstandsbediening kun je je smartphone of tablet gebruiken.

Er zijn al heel wat apps die uitstekend met de Chromecast samenwerken, zoals bv. de YouTube-app en de Netflix-app. In dergelijke apps vind je een Chromecast-pictogrammetje. Als je erop tikt, wordt de content via de Chromecast naar je tv gestuurd (in het jargon: gecast). Je smartphone dient dan enkel nog als afstandsbediening, bv. om te stoppen, te pauzeren, opnieuw te starten of naar een andere video, foto of audio-track te gaan.

Gebruik je de Chrome-webbrowser op je computer, dan kun je de inhoud van je browser-venster naar je tv casten. En als je weet dat er tegenwoordig heel wat software is die in een browser draait (ook om filmpjes af te spelen), dan opent dat ongekende mogelijkheden. Het enige wat je moet doen is de Chromecast-extensie installeren in Chrome.

Een kleine selectie uit het aanbod van Chromecast-apps

Op de Chromecast-website vind je alvast een hele resem apps. Er komen steeds nieuwe apps bij, dus de mogelijkheden van de Chromecast blijven groeien.

Binnenkort zal ik het in een volgend blogje over Netflix hebben, een van de apps die je met de Chromecast kunt gebruiken.

www.chromecast.com

2 opmerkingen:

  1. Niet vergeten te vermelden dat de kostprijs van het 'hebbedingetje' 35 euro is en na 90 dagen men er weer aan is voor (nog) een abonnement. Tja, voor niks gaat natuurlijk alleen de zon op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over welk abonnement heb je het, Marcel?

    BeantwoordenVerwijderen