woensdag 5 maart 2014

Cosmos: A Spacetime Odyssey

Na lang wachten is het eindelijk (bijna) zo ver: op 9 maart gaat Cosmos: A Spacetime Odyssey in première op Fox en op National Geographic Channel. Het gaat om een gloednieuwe 13-delige documentaireserie op tv, de opvolger van het alom geprezen Cosmos: A Personal Voyage van Carl Sagan uit 1980.

Cosmos: A Spacetime Odyssey

Carl Sagan was een wetenschapper die als geen ander de kunst verstond om wetenschap in begrijpbare taal uit te leggen aan het grote publiek. Hij schreef heel wat populairwetenschappelijke boeken en verwierf grote internationale bekendheid met Cosmos, een docuserie over de geschiedenis en ontwikkeling van de beschaving en de wetenschap. Ook bij ons was de reeks in het begin van de jaren tachtig heel populair, en ik herinner me dat mijn vader en ik iedere week vol verwondering aan het scherm gekluisterd zaten toen Cosmos op tv kwam. Ook de soundtrack, met zorgvuldig uitgekozen muziekfragmenten gaande van klassieke muziek over Japanse en Bulgaarse volksmuziek tot de synthesizer-klanken van Vangelis, werd al snel toegevoegd aan mijn muziekverzameling (toen nog in de vorm van een schamele muziekcassette).

Sagan is ook de auteur van mijn favoriete sciencefictionroman, Contact. Dat boek werd in 1997 verfilmd met Jodie Foster in de hoofdrol (een van mijn favoriete films en ooit het allereerste item in mijn dvd-verzameling).

De nieuwe reeks brengt hulde aan het origineel, maar het is zeker geen remake. In de meer dan drie decennia die sindsdien verstreken zijn, heeft de wetenschap grote sprongen voorwaarts gemaakt, en ook de computeranimaties, waarvan nu veelvuldig gebruik gemaakt wordt, stonden toen echt nog in de kinderschoenen. Carl Sagan kan het jammer genoeg niet meer meemaken – hij overleed in 1996 –, maar als ik het correct kan inschatten, wordt de nieuwe Cosmos ongetwijfeld even populair als de oude. De man die Cosmos: A Spacetime Oddyssey presenteert, is minstens even getalenteerd als het erop aankomt de dingen bevattelijk uit te leggen en de kijker te boeien. De gastheer van Cosmos: A Spacetime Odyssey is immers niemand minder dan Neil deGrasse Tyson, een van mijn grote wetenschapsidolen.

Neil deGrasse Tyson en Ann Druyan

Neil deGrasse Tyson is directeur van het Hayden Planetarium in New York. Hij is een prominent figuur in het bestuur van The Planetary Society en heeft heel veel ervaring met populairwetenschappelijke televisie. Hij wordt geregeld in documentaires en talkshows opgevoerd om allerlei astronomische en fysische fenomenen toe te lichten en presenteerde enkele jaren geleden het PBS-programma Nova ScienceNow. Hij heeft ook een radioprogramma, StarTalk, dat via het internet (live en als podcast) te beluisteren valt. Het is al jaren een van mijn favoriete podcasts, waar ik wekelijks naar luister.

Tyson is de geknipte man om de nieuwe Cosmos te presenteren. Hij werd gevraagd door Ann Druyan, de weduwe van Carl Sagan, die de nieuwe reeks producet. Cosmos: A Spacetime Odyssey wordt een prachtige, epische reis doorheen een nieuw tijdperk van onderzoek en ontdekking, en streeft ernaar om de wonderen van het universum voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te maken door middel van prachtige beelden en uitstekende vertelkunst. Ik zie er alvast heel erg naar uit en zal iedere aflevering beslist meerdere keren herbekijken.

Fox en National Geographic, die de reeks zullen uitzenden, hebben alles in het werk gesteld om een zo groot mogelijk internationaal publiek te bereiken. Het gaat om de grootste wereldwijde lancering van een tv-reeks in de geschiedenis. De serie wordt uitgezonden op alle kanalen van Fox en National Geographic, in 171 landen en 45 talen. In de States komt de eerste aflevering op 9 maart al op tv, bij ons een week later. Oké, het is een weekje langer wachten, maar dat is toch al bijzonder snel. Meestal moeten we hier veel meer geduld hebben vooraleer we Amerikaanse series op ons scherm krijgen.

Absoluut niet te missen dus. Mijn digicorder is al geprogrammeerd voor iedere zondag om 22.00 uur op National Geographic Channel, vanaf 16 maart. Het programma wordt telkens herhaald op dinsdagavond om 20.00 uur.

www.cosmosontv.com
www.facebook.com/COSMOSonTV
www.twitter.com/COSMOSonTV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten